RANCANGAN
PENGAJARAN SAINS TAHUN 5
Mata
pelajaran: Sains
Kelas: 5 Bestari
Tarikh: 1.11.2013
Masa: 60 minit
Bilangan
pelajar: 30 orang
Tema: Menyiasat Alam Kehidupan
Bidang pembelajaran: Rantai makanan dan siratan makanan
Objektif
pembelajaran: 3.1 Memahami
rantai makanan
Hasil
pembelajaran: 3.1.3 membina
rantai makanan
3.1.4 mengenalpasti pengeluar dan pengguna
Di akhir sesi pembejaran ini, murid akan dapat
Menguasai isi kandungan
Menguasai isi kandungan
a) Membina rantai makanan diripada
ekosistem y ang berbeza
b) Mengenalpasti pengeluar dan pengguna dalam setiap rantai makanan yang dibina.
Membina kemahiran saintifik, berfikir dan strategi berfikir
a) Mengenalpasti hidupan dalam setiap ekosistem.
b) Merancang dan membina rantai makanan berdasarkan maklumat yang dikumpum
c) Menggunakan kemudahan teknologi: program microsoft word dan laman carian google untuk mengumpul gambar-gambar hidupan.
Mengamalkan sikap saintifk dan nilai murni.
a) Melibatkan diri secara aktif dalam kumpulan semasa merancang dan melakar draf rantai makanan.
b)Menghargai masa dengan menjalankan pencarian dengan cekap dan sentiasa menumpukan kepada langkah menjalankan tugasan dengan terancang.
b) Mengenalpasti pengeluar dan pengguna dalam setiap rantai makanan yang dibina.
Membina kemahiran saintifik, berfikir dan strategi berfikir
a) Mengenalpasti hidupan dalam setiap ekosistem.
b) Merancang dan membina rantai makanan berdasarkan maklumat yang dikumpum
c) Menggunakan kemudahan teknologi: program microsoft word dan laman carian google untuk mengumpul gambar-gambar hidupan.
Mengamalkan sikap saintifk dan nilai murni.
a) Melibatkan diri secara aktif dalam kumpulan semasa merancang dan melakar draf rantai makanan.
b)Menghargai masa dengan menjalankan pencarian dengan cekap dan sentiasa menumpukan kepada langkah menjalankan tugasan dengan terancang.
Konsep/prinsip/hukum/teori:
Rantai makanan
1. Rantai makanan bermaksud hubungan makanan antara benda
hidup dalam sesuatu habitat.
3. Tanda ( → ) dalam sesuatu
rantai makanan bermaksud “ di makan oleh”
4. Haiwan mendapat makanan daripada tumbuhan ataupun haiwan
lain yang dimakan.
5. Tumbuhan pula tidak memerlukan makanan kerana tumbuhan
boleh membuat makanan sendiri menggunakan cahaya matahari, karbon dioksida
Bahan/peralatan
dan bahan sumber:
Video youtube “food chain”
Video youtube nyanyian “Bangau Oh Bangau”
Nota “Power point”
Komputer
Buku catatan
Email
Langkah
berjaga-jaga:
Berwaspada semasa melakukan carian di laman sesawang dan
jaringan google bagi mengelakkan penerokaan laman atau bahan yang tidak
bermoral.
Pengetahuan
sedia ada murid:
Pelajar telah mempelajari cara haiwan membiak dan menjaga
anak bagi mengekalkan kemandirian spesis dalam bab 5. Selain itu, pelajar juga
telah diajar tentang pengelasan haiwan berdasarkan makanan yang dimakan iaitu:
haiwan herbivor iaitu haiwan yang hanya makan tumbuhan seperti rumput ataupun
pucuk tumbuhan, contohnya kambing dan arnab. Haiwan karnivor ialah haiwan yang
hanya makan daging atau haiwan lain, contohnya cheetah dan harimau bintang.
Pada kebiasaannya haiwan karnivor mempunyai kuku yang tajam, gigi yang tajam
dan paruh yang kuat untuk membantu mereka membunuh mangsa dan memotong daging.
Haiwan omnivor ialah haiwan yang makan kedua-dua tumbuhan dan haiwan lain,
contohnya ayam dan beruang.
Kemahiran
proses sains(SPS)/Kemahiran Berfikir Strategi Berfikir(TSTS)/Kemahiran Manipulatif
Sains(SMS):
SPS:
·
Memerhati
·
Berkomunikasi
·
Meramal
KBKK:
1.
Kemahiran Berfikir Kritis:
·
Mencirikan
·
Membandingkan
& membezakan
·
Membuat
kesimpulan
2.
Kemahiran Berfikir Kreatif:
·
Menghubungkaitkan
·
Merekacipta
3.
Strategi Berfikir:
·
Menyelesaikan
masalah
·
Membuat
keputusan
Sikap
sains dan nilai murni:
·
Minat dan
bersifat ingin tahu tentang alam sekeliling
·
Menyedari
bahawa sains merupakan satu daripada cara untuk memahami alam
·
Mensyukuri
nikmat yang dikurniakan Tuhan
·
Bekerjasama
Fasa/ Masa
|
Isi Kandungan
|
AktivitiPengajarandanPembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti Guru
|
AktivitiMurid
|
|||
Pencetusan Idea
(5 minit)
Penstrukturan semula idea |
Menayangkan video
melalui youtube tentang rantaian makanan.
Mengemukakan
soalan bagi mencungkil idea dan pengetahuan sedia ada pelajar tentang makanan
yang dimakan oleh haiwan dan rantai makanan
Soalan:
1. Namakan
haiwan yang terdapat dalam video yang
ditayangkan?
2.
Apakah
yang dilakukan oleh haiwan-haiwan tersebut?
3.
Dimanakah
situasi ini dirakam?
4.Nyatakan pengelasan haiwan berdasarkan makanan yang
dimakan?
Guru menunjukkan hubungan makanan yang wujud antara
haiwan yang terdapat dalam video.
Guru menerangkan maksud rantai makanan dengan mengaitkan
hubungan makanan antara hidupan dalam ekosistem yang berbeza.
Guru bersoal jawab dengan pelajar.
Soalan:
1. Nyatakan habitat/ ekosistem yang terdapat berhampiran
anda?
2. Namakan hidupan yang terdapat dalam habitat/ ekosistem
tersebut?
Guru mengedarkan soalan tugasan kepada setiap kumpulan:
Anda
dan rakan ditugaskan membuat kajian tentang hubungan makanan yang wujud
diantara hidupan dalam salah ekosistem berikut:
I.
Sungai
II.
Hutan
III.
Darat
IV.
Gurun
V.
Pantai
VI.
Air tawar
VII.
Laut
VIII.
Sawah
IX.
Padang rumput
X.
Terumbu karang
XI.
Paya bakau
Bina
sekurang-kurangnya 2 rantai makanan yang terdapat dalam ekosistem yang
diberikan.
guru bertindak sebagai fasilitator membimbing
pelajar dalam menyiapkan tugasan.
|
Memerhatikaan
tayangan video dan memberi maklum balas bagi soalan yang diajukan guru.
Jawapan:
1.
Haiwan
yang terdapat dalam video adalah rusa, dubuk, singa
2.
Memburu
magsa dan menjadikannya makanan
Nota:
Sebahagian
pelajar mempunyai miskonsepsi bahawa rantai makanan bermula dengan haiwan
yang lebih kecil.
3.
Kawasan
padang rumput/ hutan.
4.Haiwan
boleh dikelaskan kepada tiga kumpulan iaitu: herbivor, karnivor dan omnivor.
Pelajar bersoal jawab dengan guru. Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru.
Jawapan:
1. Salah satu habitat/ ekosistem yang hampir dengan sekolah
adalah sungai.
2. Hidupan yang ada ialah ikan, udang, buaya dan lain-lain.
Pelajar dalam kumpulan mencari maklumat menggunakan
carian google tentang hidupan yang terdapat dalam ekosistem yang dipilh.
Pelajar membuat lakaran awal rantai makanan yang ingin
dibina.
Pelajar mencari dan mengumpul gambar menggunakan carian
google image.
Menggunakan kreativiti pelajar membina rantai makanan.
Hasil dapatan kumpulan dihantar kepada guru melalui email
untuk dinilai dan dikumpul.
Wakil kumpulan membentangkan hasil dapatan dihadapan
kelas.
|
BBM:
* video youtube- rakaman yang disunting daripada program national geografi
KPS/KM:
*Memerhati
*Berkomunikasi
SS/NM:
* Minat dan
bersifat ingin tahu tentang alam sekeliling
KBKK:
|
2 comments :
aaaaa
bbbb
Post a Comment